Druk op ENTER om te zoeken of ESC om te sluiten

Ons VMBO-onderwijs

Wat is het VMBO-onderwijs?

VMBO-onderwijs is de overkoepelende naam voor de Basis, Kader, Gemengde en Mavo (vmbo-tl) leerwegen. Het VMBO-onderwijs richt zich op beroepsgericht/praktijkgericht onderwijs, onze leerlingen bereiden we voor op een beroep of vervolgopleiding in het MBO (Middelbaar Beroepsonderwijs) of de HAVO.

Hoe ziet het onderwijs eruit?

Al onze opleidingen zijn dus beroepsgericht/praktijkgericht. Leerlingen volgen praktijkvakken zoals bijvoorbeeld in de richtingen techniek, zorg & welzijn en economie. Naast de praktijkvakken volgen alle leerlingen uiteraard ook de standaard theoretische vakken, zoals talen, wiskunde, biologie, mens & maatschappij.

Wat kan je met een VMBO diploma?

Met een diploma kan je doorstromen naar MBO niveau 2, 3 of 4 of doorstromen naar de HAVO. Op het Stedelijk College Eindhoven studeer je af in een profiel:

• Zorg en Welzijn (Zorg en Welzijn)
  • Economie (Economie en Ondernemen)
  • Techniek (Produceren, Installen en Energie, Bouwen, Wonen en Interieur of Mobiliteit en Transport)

Door deze profielen sluit je zo goed mogelijk aan op je eventuele vervolgopleiding op het MBO of de HAVO.

Hoe doen onze leerlingen het op het MBO?

MAVO

Volgens het landelijk gemiddelde staat gemiddeld 70% van de leerlingen met een MAVO diploma na twee jaar ingeschreven op MBO niveau 4. Bij de oud leerlingen van het Stedelijk College Eindhoven is dat 84%.

Volgens het landelijk gemiddelde wisselt 30% van de leerlingen met een MAVO diploma van opleiding binnen twee jaar. Bij de oud leerlingen van het Stedelijk College Eindhoven is dat 27%.

Basis en Kader

Leerlingen met een basis advies stromen door naar een MBO niveau 2. Met een kader advies stromen ze door naar MBO niveau 3 of 4.

Volgens het landelijk gemiddelde staat gemiddeld 38% van de leerlingen met een Basis/Kader diploma na twee jaar ingeschreven op MBO niveau 2. Bij de oud leerlingen van het Stedelijk College Eindhoven is dat 32%.

Volgens het landelijk gemiddelde staat gemiddeld 27% van de leerlingen met een Basis/Kader diploma na twee jaar ingeschreven op MBO niveau 3. Bij de oud leerlingen van het Stedelijk College Eindhoven is dat 23%.

Volgens het landelijk gemiddelde staat gemiddeld 35% van de leerlingen met een Basis/Kader diploma na twee jaar ingeschreven op MBO niveau 4. Bij de oud leerlingen van het Stedelijk College Eindhoven is dat 44%.

Volgens het landelijk gemiddelde wisselt 29% van de leerlingen met een Basis/Kader diploma van opleiding binnen twee jaar. Bij de oud leerlingen van het Stedelijk College Eindhoven is dat 32%.

Leerlingen worden goed voorbereid op hun sector keuze!

In de eerste twee jaar volgen al onze leerlingen verschillende trajecten om hun sectorkeuze zo goed mogelijk te kunnen maken. Dit voorkomt dat leerlingen uiteindelijk wisselen van opleiding, of iets doen wat zij niet leuk vinden.

Al onze leerlingen volgen horizongebieden, tijdens deze horizongebieden maken ze kennis met de verschillende profielen. Zo gaan ze aan de slag in Technoworld, Lifestyle of de Ecostore. De leerlingen rouleren langs alle gebieden en ontdekken hun passies.

Al onze basis en kader leerlingen volgen skillslabs. Onze MAVO leerlingen mogen deze vrijwillig ook volgen, dit wordt over het algemeen door iedereen ook gedaan. Tijdens de wekelijkse skillslabs uren kunnen leerlingen zelf een skillslab uitkiezen. Zij volgen een hele periode dan de gekozen skillslab en ontdekken wat hun talenten zijn en wat ze leuk vinden. Zonder dat hier een cijfer aan verbonden zit. Dit is enkel ter eigen oriëntatie.
De skillslabs gaan ook breder dan de traditionele sectoren. Leerlingen kunnen ook aan de slag met sporten, acteren of werken in een moestuin!

Meer weten over ons onderwijs? Kijk eens op onderstaande pagina’s!